سلام و سوال
سلامش که سلام...بحثی درش نیست و اما سوال:
وقتی "فرشته" ای را در ذهن مجسم می کنید چه چیزی در ذهن شکل می گیرد؟
سلامش که سلام...بحثی درش نیست و اما سوال:
وقتی "فرشته" ای را در ذهن مجسم می کنید چه چیزی در ذهن شکل می گیرد؟
سلام :)
سلام
دقیقا! خیلی بده. چون ما در واقع با تصاویر ذهنیمون میتونیم تعیین هدف کنیم.
میدونید نظر شما چی داره برام. این که باید با همون روشی که توی دنیای رسانه امروز تصویر سازی ها ایجاد شده تصویر درست رو در ذهن همدیگه ایجاد کنیم. استفاده از آیات و روایاتمون خیلی به درست شدن این تصویر معیوب کمک میکنه.
احتمالا هم بی حجاب و با لبخندی که روی صورت داره.
الان بیشتر با این مسئله کار دارم که اولا فرشته ها جنسیت ندارن ولی برای ما زن نشون داده میشن میش عقیده مسیحیت اینه که حضرت عیسی پسر خدا و فرشته ها دختر خداهستن. ثانیا اصلا فرشته ها همدم ما در بهشت نیستن. برای مردا حورالعینه و برای زنا مردای بهشتی. حالا بعضیا غلانم گفتن.
هااااننن؟من نمیفهمم چی میگی دقیقا!
از علائم نگارشی استفاده کن و بیشتر توضیح بده شاید مخم کشید...
ههههه
همون فرشته خودتون چیه؟ یا شاید باید بپرسم کیه؟
آهان! چرا فرشته رو یادمه.
شما انگار هنوز ذهنتون درگیر عینیاته.
این که درگیر عینیات نباشیم ایراده؟
درسته ولی باور هم درجه بندی داره ها.
فکر کنم خیلیا این طورین و خب مسئله همین جاست: که چه چیزایی رو میشه اول باور کرد و بعد دید؟
شاید فقط دیدن با چشم سر نباید منظورم باشه. شاید تصور کردن هم باید منظورم باشه. یعنی در واقع چشم ذهن.
ببین دارم به این فکر میکنم که تصاویر ذهنی بچه هامونو دارن بر مبنای تعالیم انجیل(تحریف شده) یا یونان باستان یا تفکرات الحادی و انحرافی شکل میدن. مشاهده خیلی تاثیر میذاره. دارم نگاه میکنم که این حالت توی همه چیز و همه جا هست و این که این وسط پنبه حیا رو میزنن چون خیلی راحت میگن فرشته ها خیلی مهربونن و برهنه هستن. توی انیمیشنا خیلی واضحه که دارن اینو ترویج میکنن(کارتون دیجیمون یادته؟ آنگه ومون و آنگه مون؟) بعد رسیدم به این که آیا ممکنه ما یا بچه هامون این تصوراتمون رو باور کنیم(خیلی بده!) و بعد دنبال نمونه عینی براش بگردیم؟ اون زمان همون طور که نمونه ذهنی برامون ساختن نمونه عینی هم ممکنه بسازن؟
فکر نکنم این عقیده رو دقیقا داشته باشن چون راهبه هاشون حجاب دارن تمثال حضرت مریم رو هم با حجاب می کشن.البته دقیق نمیدونم ولی خود مسیحیت عقیده به حجاب داره.
قرآن مجید روى هم رفته ویژگیهاى آنها را چنین مى شمرد:
1 ـ فرشتگان موجوداتى عاقل و با شعورند، و «بندگان گرامى خدا هستند»، (بَلْ عِبادٌ مُکْرَمُونَ).(2)
2 ـ «آنها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصیت او نمى کنند» (لا یَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یَعْمَلُونَ).(3)
3 ـ آنها وظائف مهم و بسیار متنوعى از سوى خداوند بر عهده دارند:
گروهى حاملان عرشند.(4)
و گروهى مدبرات امرند.(5)
گروهى فرشتگان قبض ارواحند.(6)
و گروهى مراقبان اعمال بشرند.(7)
گروهى حافظان انسان از خطرات و حوادثند.(8)
گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سرکشند.(9)
گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگها هستند.(10)
و بالاخره، گروهى مبلغان وحى و آورندگان کتب آسمانى براى انبیاء مى باشند(11) که اگر بخواهیم یک یک وظائف و مأموریتهاى آنها را بر شمریم، بحث به درازا مى کشد.
4 ـ آنها پیوسته مشغول تسبیح و تقدیس خداوند هستند، چنان که در آیه 5 سوره «شورى» مى خوانیم: وَ الْمَلائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ یَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ: «فرشتگان تسبیح و حمد پروردگار خود را به جا مى آورند، و براى کسانى که در زمین هستند استغفار مى کنند».
5 ـ با این حال، انسان به حسب استعداد تکامل، از آنها برتر و والاتر است، تا آنجا که همه فرشتگان بدون استثناء، به خاطر آفرینش آدم به سجده افتادند، و آدم معلم آنها گشت.(12)
6 ـ آنها گاه به صورت انسان در مى آیند، و بر انبیاء، و حتى غیر انبیاء ظاهر مى شوند، چنان که در سوره «مریم» مى خوانیم: «فرشته بزرگ الهى به صورت انسان موزون بر مریم ظاهر شد» (فَأَرْسَلْنا إِلَیْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّاً).(13)
در جاى دیگر، به صورت انسان هائى بر «ابراهیم» و بر «لوط» ظاهر شدند.(14)
حتى از ذیل این آیات، استفاده مى شود که: قوم «لوط» نیز آنها را در همان اشکال موزون انسانى دیدند.(15)
آیا ظهور، در چهره انسان، یک واقعیت عینى است؟ یا به صورت تمثل و تصرف در قوّه ادراک؟ ظاهر آیات قرآن، معنى اول است، هر چند بعضى از مفسران بزرگ، معنى دوم را برگزیده اند.
7 ـ از روایات اسلامى استفاده مى شود: تعداد آنها به قدرى زیاد است که به هیچ وجه قابل مقایسه با انسان نیست، چنان که در روایتى از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم: هنگامى که از آن حضرت پرسیدند: آیا عدد فرشتگان بیشترند یا انسانها؟ فرمود: «سوگند به خدائى که جانم به دست او است، فرشتگان خدا در آسمانها بیشترند از عدد ذرات خاکهاى زمین، و در آسمان جاى پائى نیست مگر این که: در آنجا فرشته اى تسبیح و تقدیس خدا مى کند».(16)
8 ـ آنها نه غذا مى خورند، نه آب مى نوشند، و نه ازدواج دارند، چنان که در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: المَلائِکَةُ لایَأْکُلُونَ وَ لایَشْرَبُونَ وَ لایَنْکِحُونَ، وَ إِنَّما یَعِیْشُونَ بِنَسِیمِ الْعَرْشِ: «فرشتگان غذا نمى خورند، آب نمى نوشند و ازدواج نمى کنند، بلکه با نسیم عرش الهى زنده اند»!.(17)
9 ـ آنها نه خواب دارند، نه سستى و غفلت، چنان که على(علیه السلام) در حدیثى چنین مى گوید: فَلَیْسَ فِیْهِمْ فَتْرَةٌ، وَ لا عِنْدَهُمْ غَفْلَةٌ، وَ لا فِیْهِمْ مَعْصِیَةٌ... لایَغْشاهُمْ نَوْمُ الْعُیُونِ وَ لا سَهْوُ الْعُقُولِ، وَ لا فَتْرَةُ الأَبْدانِ، لَمْ یَسْکُنُوا الْأَصْلابَ وَ لَمْ تَضُمُّهُمُ الْأَرْحامُ: «در آنها نه سستى است، و نه غفلت، و نه عصیان... خواب بر آنها چیره نمى گردد و عقل آنها گرفتار سهو و نسیان نمى شود، بدن آنها به سستى نمى گراید ، و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمى گیرند».(18)
10 ـ آنها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى همیشه در رکوعند و بعضى همیشه در سجود: وَ ما مِنّا إِلاّ لَهُ مَقامٌ مَعْلُومٌ * وَ إِنّا لَنَحْنُ الصَّافُّونَ * وَ إِنّا لَنَحْنُ الْمُسَبِّحُونَ: «هر یک از ما مقام معلومى دارد * ما همواره صف کشیده منتظر فرمان او هستیم * و پیوسته تسبیح او مى گوئیم».(19)
امام صادق(علیه السلام) مى گوید: وَ إِنَّ لِلّهِ مَلائِکَةً رُکَّعاً إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ وَ إِنَّ لِلّهِ مَلائِکَةً سُجَّداً إِلى یَوْمِ الْقِیامَةِ: «خداوند فرشتگانى دارد که تا روز قیامت در رکوعند، و فرشتگانى دارد که تا قیامت در سجودند»!.(20)
علیکم السلام
خیییلییییی ممنون
منظورتون از احساسات حواسه؟
فهمیدم. آخه یه جورایی نمیتونم هضم کنم که یه چیز فقط به خاطر باور ما به وجود بیاد.