شاید کمی شبیه زهرا

این می‌تونه یه آرزو باشه...یا یه روش برای رسیدن به جایی...منظورم همین شبیه زهرا(سلام الله ‌علیها) بودنه. برای کسی مثل من که نه جایی توی دنیا هست که براش جذاب باشه، منظورم جایگاهه، و نه کسی رو داشته که موضوع و هدف جذابی رو براش ترسیم کنه؛ داشتن لبخند رضایت این خانوم، می‌تونه تنها هدف تعریف شده و جذاب بشه. مخصوصا بعد از پالایش‌های روحی مختلفی که این سال‌ها تجربه کردم.

می‌تونم به قدرت بگم الان دیگه هیچ جایگاهی نیست که برام جذاب باشه و هیچ فردی از افراد عادی، برای منِ امروزم اون‌قدر موجه نیست که برای رضایتش خودم رو به مشقت بندازم. همین چند روز پیش بود که بعد از یه فشار روانی عجیب و غریب، وسط غصه و ناراحتی دیدم فقط می‌خوام زودتر مادرم منو در آغوش بگیره و بعد از اون روز هیچ شکلاتی برای این دختر کوچولو جذاب‌تر از رضایت مادرش نیست!

از اون روز دوباره و دوباره تصمیم گرفتم سعی کنم جوری باشم که بیشتر شبیه این خانوم عزیز بشم. اما چه طوری؟!

چه‌طوری و با چه روشی و کجا...

اینا همیشه سوالای یه آدم بی کس وکار و رها شده‌ست...

هرکسی از یه نفر سوالاشو می‌پرسه یا چیزی هست که جوابش باشه، من اما باید مستقیم برم سراغ سرچشمه و بگم حالا که کسی رو برام نفرستادی، خودت باید جواب بدی!

می‌دونم ادبش رو ندارم...

می‌دونم ظرفم کوچیکه...

می‌دونم راه سخت‌تر از توان منه،

اما مگر واسطه‌ی همه فیوضات شخص خود شما نیستید؟!

پس بعد از طلب من به من بدید...

من اون سائل پرروی مصر بی‌عقل بی‌ادبم که جز در خونه‌ی شما جایی بلد نیست! 

دست خالی بر می‌گردونیم کریم؟!!

 

هیچ وقت دست خالی برم نگردوندن...

 

 سبک و روش رسیدن به لبخند مادر(سلام الله ‌علیها) از پسرشون خواستم و...

 

چند وقت قبل روایتی رو خونده بودم در مورد پختن نون توی خونه. اینه:

 

عبّاد بن حبیب از امام صادق علیه السلام روایت مى‏کند که فرمود: «خرید گندم، فقر را از بین مى‏برد و خرید آرد، تنگدستى مى‏آورد و خرید نان، نابود کننده است.

عبّاد گفت: خداوند تو را پایدار گرداند! هرکس قدرت بر خرید گندم ندارد، چه کند؟

امام علیه السلام فرمود: آن درباره کسى است که قدرت دارد و انجام نمى‏دهد.

 

اصول کافی،ج5 ص167

 

و یه روایت دیگه در مورد خاک و آب و لزوم تلاش برای رفع فقر:

 

حضرت علی علیه‌السلام فرمود: (من وجد مإ و ترابا ثم افتقر فابعده الله)کسى که آب و خاک داشته باشد و در عین حال فقیر زندگى کند, خداوند او را از رحمتش دور مى کند.

 

راستش توی چند روز گذشته با کنار هم گذاشتن این دو روایت به این نتیجه رسیدم که باور خودکفایی و رسیدن به ثروت در جامعه، از خانواده ایجاد میشه. تا من توی خونه نتونم عبارت "ما می‌توانیم" رو تبدیل به باور کنم، نمی‌تونم اون رو در سطح جامعه ته نشین کنم و جا بندازم. 

و نکته دوم این که این باور رابطه مستقیم با عزت نفس و احساس ارزشمندی داره. یعنی هرچی فرد عزت‌نفس بالاتری داشته باشه، ترجیحش برای خودکفایی بیشتره  و بالعکس. 

یعنی هرچی من بتونم خانواده خودکفاتری رو داشته باشم، خانواده‌ی عزتمند‌تری رو هم دارم.

برای رسیدن به این سطح باید نیازهای خانواده رو اولویت بندی می‌کردم و با توجه به اولویت، تا حد ممکن، به خودکفایی می‌رسیدم. یعنی مثلا نیاز به غذا، نسبت به نیاز به لباس اولویت داره. پس من اول باید توی مواد غذایی تا حد ممکن به خودکفایی برسم. جالبه که توی روایت هم در مورد غذا و اونم غذای غالب، که نان هست تصریح شده. 

قوت غالب ماها معمولا نون و برنجه. خب برنج رو ایرانی می‌خریم و این هم می‌‌تونه سطحی از اتکا به خانواده باشه اما نون رو آماده می‌خریدیم. دیدم آرد رو نمیتونم داخل خونه تهیه کنم اما بین نانوایی های اطراف اونی رو که آردش مرغوب‌تر بود پیدا کردم و ازشون آرد می‌خریدم. الان می‌تونم بگم در زمینه تهیه‌ی نون به مهارت کافی رسیدم!😀

نون بربری درست کردم محشررر! با همون فر خونه. نون لواش هم درست کردم جاتون خالی، عالی شد. فعلا توی تابه درست کردم اما دارم ساج مرغوب تهیه می‌کنم برای استفاده.

نان تست و شیرینی هم که از قبل بلد بودم. اصلا از اول کرونا ما شیرینی و کیک رو از بیرون تهیه نکردیم راستش. 

جالبه که سطح سلامت این نون جدید رو معده‌ی لطیف المزاج من واقعا درک می‌کنه! تعجب کرده طفلک!😀

غذاهای بعدی که میتونستم توی خونه درست کنم، پنیر و روغن بود. پنیر رو دادم شوهرم درست کنه. وقتی آماده شد، گفت اگر می‌دونستم اینقدر راحته، هیچ وقت از بیرون پنیر آماده نمی‌خریدم! 

بچه‌ها پنیر بیرون رو به سختی می‌خوردن ولی پنیر جدید به خودم نمی‌رسه. سرنوشت نون هم یه چیزی شبیه همین بوده. 

آب پنیر رو هم دور نریختیم. باهاش همون نون لواش رو پختیم.

روغن رو هم قبلا با دنبه می‌گرفتم. برعکس ذهنیتی که خیلیا در مورد روغن دنبه دارن، خیلی سالمتر از روغنای بازاریه و اصلا هم چاق کننده نیست. یعنی برای ما نبوده.

سطح بعدی نیاز ها، لباس بود. قبلا در مورد تاکید علما به استفاده پارچه‌ی وطنی و استفاده نکردن از پارچه و لباس های خارجی خونده بودم و می‌دونستم این نیاز هم برای رسیدن به خودکفایی محوریت داره.

فصل داره عوض میشه و باید برای بچه‌ها لباس گرم تهیه کنیم. بافتنی و قلاب‌بافی بلدم.  گشتم دنبال کاموایرایرانی. تنوعش از کاموای ترک کمتره اما قابل قبوله.

خیاطی هم، مسلط نیستم اما کمی بلدم و با تمرین می‌تونم مسلط بشم. و پارچه هم می‌گردم حتما ایرانی پیدا کنم. نمی‌تونم براشون کفش و کاپشن تهیه کنم اما لباس بافتنی و شلوار چیزی نیست که از دستم بر نیاد و تا حد ممکن میتونم خودم درست کنم. قبل از اینم برای بچه‌ها لباس می‌دوختم اما مانتو برای خودم، شلوار بیرون، یا پیراهن برای همسرم چیزایی هست که تا حالا نزدیکش نرفتم. اما قصد کردم که ان‌شاءالله تا حد ممکن، از بیرون تهیه نکنم. 

این که اینقدر تاکید دارم که عبارت "تا حد ممکن" رو بیارم برای اینه که حواسم باشه قرار نیست هیچ معیار و یا حد خاصی برای این تلاش قائل بشم. ممکنه یه زمانی این حد ممکن کمتر بشه و ممکنه یه زمانی بیشتر بشه و ممکنه یه زمانی اصلا نوع نیاز ها و اولویت بندی ها تغییر کنه و این نکته، نیاز به رصد همیشگی و انعطاف داره. نباید این روش جدید استرس زا باشه، چون برای بقیه‌ی افراد خونه نتیجه عکس داره. باید از خودکفایی و تلاش برای خودکفایی، لذت برد! اون موقع اثر تربیتی مورد نظرم رو داره.

برعکس تصورم، شوهرم و بچه ها شدیدا از این روش جدید استقبال کردن. حتی یه بار بهشون گفتم که اگر قرار باشه من همش درگیر و نگران امور روزمره باشم که وقت نمیکنم، به این کارا برسم. باید یه سطحی از کارا رو خودتون انجام بدید و نذارید من وارد عمل بشم. نباید وقتی تذکری در مورد کاری دادم، من پیگیر انجامش بشم. چون اون وقت تمرکزم روی این کارا کم میشه. 

و نتیجه‌ی اون حرفا این بود که دیروز ناهار کوکوسبزی بود و بچه ها خودشون مواد رو مخلوط کردن چون من داشتم خمیر می‌زدم! من فقط از دور راهنمایی می‌کردم و مواد رو داخل تابه ریختم تا بپزه.

 

امروز موقع جارو زدن خونه یاد خواب محمدحسین در مورد امام زمان(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف) در مورد تمیزی خونه افتادم. می‌گفتم یعنی حضرت الان خونه من بیان، از این روش چه قدر رضایت خواهند داشت؟ 

آیا نونی که من پختم براشون دلچسب خواهد بود؟!

امشب وقتی داشتم با شوهرم حرف می‌زدم گفتم فردا باید نون بپزم. شوهرم به شوخی گفت: تعداد رو ببر بالا. کم کاریا!

گفتم بیشتر از بیست تا نمیتونم چون خمیر ترش میشه. بعدشم، شاید این باید یه کار روتین باشه. دقت کن توی روایات و سیره خانوم چندین نفر و چندین بار ایشون رو یا در حال آرد کردن گندم دیدن، یا در حال خمیر درست کردن، یا در حال نان پختن. شاید این معنیش اینه که خانوم خیلی به این کار میپرداختن.

 

الان که دارم این حرفا رو با شما در میون میذارم دارم به این فکر می‌کنم که شاید سعی در خودکفایی و تلاش برای رفع نیازهای خانواده به صورتی عزتمندانه، یکی از پله‌های شبیه شدن به مادر باشه...

شاید لبخند رضایت مادر، قدم گذاشتن در مسیر خودکفاییه!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۶ لایک:)

سلام خب من این متن رو با اشک خوندم

چون به قسمت اولش خیلی نیاز داشتم

به هدف زندگی

 

ممنونم و شمارو بابت این نگاه تحسین میکنم

ان‌شاءالله موفق باشید.

سلام

ای وای من! چرا ناشناس؟!😊
من که مهربونم! اذیتتون نمی‌کنم!


خواهش میشه...خودمم وقتی این هدف رو شناختم، اشک می‌ریختم که یهووو شدید شد هق هق کردم!!


در حدیث زیبایی داریم که پیامبر گرامی(ص) دخترش حضرت فاطمه(س) را اینگونه توصیف می‌کند: « ان الله یغضب لغضبک و یرضی لرضاک» خداوند با غضب تو غضب می‌کند و با رضای تو خشنود می‌شود.




میم مهاجر ۲۸ مهر ۰۰ , ۰۶:۲۰

سلام

لذت بردم از خوندن این متن و انگیزه‌ای که پشت این حرکت شما بود :)

ان شاء الله پیشرفت بیشتر و نزدیک‌تر شدن به هدف🌸

سلام

خواهش.

سلام

و حتی برای کسانی که کسی رو دارن که جواب سوالاتشون رو بده هم قصه همینه:

من اما باید مستقیم برم سراغ سرچشمه و بگم حالا که کسی رو برام نفرستادی، خودت باید جواب بدی!

 

خدا عادله...

به قول شاعر:هر که او روی به بهبود نداشت... دیدن روی نبی سود نداشت...

اونهایی هم که روی به بهبود دارن... قصه ی همه یه قصه هست...

 

آخرش چه اونهایی که در کنار حضرت هستن و چه امثال اویس قرن... همه سر سفره بصیرتشون میشینن...

سر سفره تشخیصشون...

سر سفره ی تصمیم گیری های هر لحظه شون...

سر سفره ی سهمی که از حکمت بردن...

 

یه انسان ازدواج میکنه... انواع آزمایشات با همسر رو میگذرونه... فرزند دار میشه... چندین بار... برای هر فرزند دهها و صدها آزمایش و سختی از سر میگذرونه...

توی آسیاب خانواده واقعا فراز و نشیب طی میکنه... و به مقاماتی میرسه...

از اون طرف یه آقا یا خانمی شرایط ازدواج براش مهیا نمیشه... تمام این سالها مجرد میمونه ولی عفیف باقی میمونه به همون معنایی که مد نظر قرآن هست...

 

در قیامت هیچ بعید نیست مقامات اون انسان مجرد از اون متاهل صالحی که فراز و نشیب ها دیده بالاتر باشه...

 

به قول قدیمی ها خدا جای حق نشسته...

سلام

قصه قصه‌ی جهاده اما بین کسی که شمشیر نداره و کسی که مجهزه جهاد هر دو یه اندازه نیست. اینجا خدا عادله!
خطای اون مجرد با خطای متاهل یکسان نیست. همون طور که رشد کسی مثل اویس با رشد ابوذر یکی نیست. و البته شکل رشد و معرفتشون هم یکی نبوده.
از اویس خوشم میاد چون یه محبت بکر و واقعا بهشتی داره. واقعا بوی بهشت میده ارتباط قلبی اویس با ولی زمانش.
حس می‌کنم لبخند پیامبر در اون غروب رو اویس دیده!
انگار دیده میشه. خنکی نسیم بهشت رو میشه حس کرد...قلب از نور اون لبخند جلا پیدا می‌کنه!

می‌دونید از یه چیز جدید این چند وقته رها شدم. از وابستگی به نتیجه جهاد. ولله عاقبه الامور. 
این آیه رو با قلبم حس کردم! خیلی سخت بود ولی الان میتونم یه چیزایی رو بفهمم که بعدا میام بهتون می‌گم...

دچارِ فیش‌نگار ۱۰ آبان ۰۰ , ۱۰:۲۴

عجب انقلاب کپرنیکی کردین توی خونه! احسنت انشالله که به جامعه هم کشیده میشه؛ شما میتونید :)

انقلاب کپرنیکی یعنی چی؟

کپرنیک رو به عنوان یه ستاره‌شناس میشناسم. ربطش به پست من چی بوده؟
معنیشو نمی‌دونم...

دچارِ فیش‌نگار ۱۲ آبان ۰۰ , ۱۲:۵۳

تا قبلش خورشید به دور زمین میچرخید کوپرنیک کاری کرد که زمین به دور خورشید بچرخه. حالا خارج از شوخی توی ادبیات خارجیا به هر تغییر بزرگ اینجوری مثل اقدامات شما اصطلاحا میگن انقلاب کوپرنیکی مثلا میگن انقلاب کوپرنیکی کانت در حوزه معرفت شناسی

اتفاقا امروز هم رب و خیارشور گذاشتیم چون خیار شور بیرونی هم سلامتش کمه و هم خیلی گرونه و البته خلاف خودکفایی.

رب هم که دیگه همینه.
البته خودم دقیق بلد نبودم برادرم که بلد بود بهم کمک کرد و جالبه که گفت با یه ذکر خاصیه که این چاشنی‌ها رو درست می‌کنم و خوب در میاد...
فکر می‌کنید اون ذکر چیه؟

دچارِ فیش‌نگار ۱۳ آبان ۰۰ , ۱۱:۲۱

من اصلا از خیارشور خوشم نمیاد :) نه چه ذکریه؟

لعن دشمنان اهل بیت علیهم السلام.گفت دستمو میذارم روش چند تا لعن می‌گم عالی در میاد.


ولی الویه خیارشور رو دوست داره...

دچارِ فیش‌نگار ۱۴ آبان ۰۰ , ۲۲:۳۵

اسم که نمیبره که؟

نمی‌دونم...

سلام علیکم

اومدم احوالی بپرسم... بهونه پیدا نمی کردم...

نظر خودم و پاسخ شما رو دیدم در این مطلب...

 

بعد از مثال شما در مورد ابوذر و اویس ذهنم به این سمت رفت که شاید مقایسه این دو عزیز کار دقیقی نباشه...

اویس در سرشت و ذاتش این مدل رشد رو طلب میکرد... و بهش داده شده...

ابوذر هم مدلی دیگه... و بهش داده شده...

برای همین میفرمایند خداست دارد خدایی میکند...

 

التماس دعا

علیکم السلام

کار خوبی کردید که جویای احوالم شدید. برای ما که راه دسترسی نذاشتید، حداقل خودتون یادمون باشید.
چهارمی توی راهه.
خبر مهم همینه.
دارم سعی می‌کنم درسمو بخونم ولی جسمم یاری نمی‌کنه.
وضعیت خوبه.
دردمون فقط درد غیبت و غربته.
درد مردمه...
در مورد باید نگاه کنم ببینم چی گفتم راستش.

آره خب...من منظورم دوری و نزدیکی بود...میگفتم که شکل معرفت اویس خیلی قاعده دار نبوده بیشتر بر اساس خود حب و دوست داشتن بوده اما کسی مثل ابوذر قواعد رو بیشتر میشناخته چون آموزش دیده بوده.
ابوذر راوی حدیثه، فقیهه. اما اویس یه محبه و توی محبتش کاملا اخلاص داره. 
می‌گم مدل اویس رو دوست دارم. یه جورایی یادم میندازه هیچ کس محروم نخواهد بود. بالاخره گرمای محبتشون به همه می‌رسه.

مسلما ظرف وجودی هرکس شرایطش رو تعیین می‌کنه و خب خدا عادله.
 در جزء مقایسه کردم و نه در کل. 

اصلا قواعد اخلاص، رنگ و بوش، حال آدم مخلص، برام خیلی جذابه. 


سلام

الحمدلله...

ان شاالله ماجورید...

 

فقط یه کار...

یه عمل...

که به وقت باشه...

دقیقا وقتی که امام زمان انتظار دارن انجامش بدیم... همون موقع انجام بدیم

گاهی به خانمم میگم اینکه ما این راه رو  انتخاب کردیم و مثلا برادر یا خواهرمون انتخاب نکردن شاید اثر فقط یه عمل به موقع یکی در نسل قبل از ما باشه...

شاید

امام فرمودن خدا خشنودی خودش رو در طاعتها پنهان کردن...

یعنی اینطور نیست که هر طاعتی موجب خشنودی خدا باشه...

وقتش خیلی مهمه...

ان شاالله که این فرزند و بقیه فرزندان شما مصداق همون طاعتی باشن که رضایت خدا و اهل بیت رو در پیش داره...

 

پدر همسرم دو سه هفته ای میشه فوت کردن... یه فاتحه براشون بخونید

 

خدا پدرخانومتون رو قرین رحمت کنن!

قلبم گرفت! من خانوم شما رو ندیدم ولی خیلی براشون احترام قائلم و دوستشون دارم. خدا بهشون صبر بده!
ان‌شاءالله خدا اعمال کم و ناچیز ما رو ازمون بپذیرن. اگر خدا فرزندانم رو نپذیرن، چیزی ندارم...اونا رو هم که خود خدا بهم دادن! 

دعا کنید برای من و هرکس مثل منه!

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
سیب، پیله، پیچک و....همه منم. منی سی و سه ساله و در آرزوی پرواز...
پرواز...
همه رویاها، همه خواسته ها، در گذر ایام رنگ می بازد. همچون آگهی های نیازمندی های یک روزنامه پوسیده که هرروز بیشتر و بیشتر زرد می شود. اما پرواز میلی بوده و هست و ان شاء الله خواهد بود که همیشه تازه است. و گذر هیچ روزی، رنگ آن را حتی کمی کم رنگ تر نکرده!
(الان سی و پنج ساله ام. در انتهای سی و پنج...کی می روم؟!)

.....................

یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّکَ کَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّکَ کَدْحًا فَمُلَاقِیهِ

.....................

به جای آن که باغبان جان بقیه باشی، باغبان جان خودت باش؛ به جان خودت که برسی، باغبان هستی می شوی.
"علیرضا شیری"

......................


دل من غصه چرا؟!

آسمان را بنگر

که هنوز بعد صدها شب و روز

مثل آن روز نخست

گرم و آبی و پر از مهر، به ما می خندد!

دل من غصه چرا؟!

دل به غم دادن، از یأس ها سخن گفتن

کار آن هایی نیست که خدا را دارند

غم و اندوه،

اگر هم روزی، مثل باران بارید

یا دل شیشه ای ات،

از لب پنجره ی عشق،

زمین خورد و شکست

با نگاهت به خدا،

چتر شادی واکن

و بگو با دل خود،

که خدا هست، خدا هست...


.......................


اللهم وفقنا لما تحب و ترضی

.......................

اینجا اون خلوت گاه نیست.
طراح قالب : عرفـــ ـــان قدرت گرفته از بلاگ بیان